Jump to content

Svenskar rapportera in!


Beardyname

Recommended Posts

Hej! Nu är jag sen på pucken, men jag har testat Emby främst tillsammans med Kodi sen i somras. Jag köpte Emby Premium i veckan och kör det med Androidappen, verkar fungera bra det också.

 

Lite meck för mig som har rar-bibliotek, men det känns som att Emby erbjuder en uppsida som kompenserar!

 

 

Hej, välkommen, och tack!

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...
peterem

Hej,

 

Har kört Plex Media Server (PMS) på en MacMini från 2006 med 4GB RAM och DualCore CPU men nu kör jag Open Media Vault (OMV) på en HP Proliant DL385 G7 med 74MB RAM och 2 x 8core AMD CPU's.

 

Ja det blev lite mer fart som ni förstår och jag började med att installera PMS i OMV. Det jag inte gillar med PMS är den påtvingade transcodingen som äter upp CPU'n och jag beslöt för att testa Emby.

 

I OMV finns ett plugin för Docker vilket öppnade många dörrar, bla. superenkel Emby setup. Fungerar toppen och jag är redan besluten att lämna Plex och mitt Lifetime Plex Pass för Emby med Lifetime Premiere.

 

Gillar verkligen all flexibilitet när det gäller både serverinställningar men framför allt användarnas inställningar.

 

Om någon kör denna setup med OMV + Docker + Emby får ni gärna komma med tips.

 

Testade först att installera Emby server i min Mac och då kunde jag se hela filmens timeline och dra fram till önskad position men med min nya setup känns det mer som direktstreaming, ingen möjlighet att dra fram i handlingen och enligt tiden så är filmen slut om 4 minuter.

 

Antar att detta är någon inställning men jag hittar inte var, någon som har något tips?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
peterem

Jag var intresserad av att kolla om någon Svensk hade lyckats med att köra Canal Digitals utbud i Emby. Har parabol och abonnemangskort i en CA-modul i en Elgato USB.

 

Skulle vara kul att kunna kika/spela in i Emby.

Link to comment
Share on other sites

7illusions

Ohh. Intressant. Har inte hft möjlighet att testa, kör själv Viasat via fiber, och det verkar helt kört at få in det tyvärr. (I dagsläget iaf)

Link to comment
Share on other sites

peterem

Ny Embyanvändare, har kikat på Plex och testat det lite men aldrig fattat tycke för det.

Emby för mig är mycket lättare och skönare. Fått igång tvheadend på den också! :)

 

Kör lite annat hemma, pfsense, subsonic och owncloud.

tvheadend. Kan du förklara mer vad det innebär ?

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Tjenare!

 

Hyffsat ny användare, provat Emby förut, men haft problem med rar arkiv. Fick igår Rar2fs att fungera på Windows så nu är allt "up and running" Kör emby server samt Kodi på tv'n! 

 

Om ni förresten har lite bra sidor med nyttig info om Emby får ni gärna dela med er, kört kodi/xbmc i 13 år så blir lite nytt att ta in :)

Edited by Diazz
Link to comment
Share on other sites

Tjenare!

 

Hyffsat ny användare, provat Emby förut, men haft problem med rar arkiv. Fick igår Rar2fs att fungera på Windows så nu är allt "up and running" Kör emby server samt Kodi på tv'n! 

 

Om ni förresten har lite bra sidor med nyttig info om Emby får ni gärna dela med er, kört kodi/xbmc i 13 år så blir lite nytt att ta in :)

 

Hej och välkommen!

Link to comment
Share on other sites

peterem

@@Diazz, har du lite mer info om Kodi på tv'n?

 

Hur gör du för att få in tex. CanalDigital?

 

Jag körde tidigare en MacMini med mitt CD-kort i en CA-modul i en Elgato Sat-Nav med parabolen in i. Sat-Nav kopplad till MacMinin med USB och Elgato EyeTV för att visa kanaler.

 

Kör nu AppleTV med Emby och skulle vilja ha mina CD kanaler i Emby om det går. 

 

Nu använder jag inte parabolen alls utan kör CD's playtjänst med inloggning i AppleTV'n.

 

Vore coolt om det fanns något CD play plugin till Emby.

Edited by peterem
Link to comment
Share on other sites

@@Diazz, har du lite mer info om Kodi på tv'n?

 

Hur gör du för att få in tex. CanalDigital?

 

Jag körde tidigare en MacMini med mitt CD-kort i en CA-modul i en Elgato Sat-Nav med parabolen in i. Sat-Nav kopplad till MacMinin med USB och Elgato EyeTV för att visa kanaler.

 

Kör nu AppleTV med Emby och skulle vilja ha mina CD kanaler i Emby om det går. 

 

Nu använder jag inte parabolen alls utan kör CD's playtjänst med inloggning i AppleTV'n.

 

Vore coolt om det fanns något CD play plugin till Emby.

 

Ursäkta, menade inte att jag körde tv-kanaler eller liknande. Utan använder helt enkelt Kodi på Raspberry för att visa, och spela upp innehållet från emby servern med "Emby for kodi". 

 

Har Telia IPTV gratis genom hyresrätten, men tittar aldrig på TV så har inte bemödat mig prova med Tvheadend etc. 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Tjenare,

 

Har kört plex på unraid ett bra tag, men tröttnade.

Så jag köpte och installerade emby på min unraid-burk igår, och är sjukt nöjd hittils :)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...